logo quality color

4 Tips om medewerkers te motiveren na COVID-19

Comment motiver ses salariés post-COVID

 

Hoe motiveer je medewerkers na COVID-19? Hoe behoud je talenten om de prestaties van het bedrijf te verbeteren? Individuele aandacht, gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf, een goed thuiswerkbeleid en een eerlijk salarisbeleid zijn enkele gebieden om te verkennen. Hier zijn verdere uitleg en richtlijnen.

Na de COVID-19-pandemie moeten medewerkers en managers hun weg weer vinden. Werk neemt weer toe. Veel projecten die tijdens de lockdown waren vergeten, duiken weer op. De activiteit hervat en er is werk in te halen. Veel medewerkers hebben het bedrijf verlaten. Teams hebben onder druk gewerkt. Er was economische werkloosheid, ziekteverzuim en afwezigheid. Werk kon niet altijd worden opgevangen.

De markt is diepgaand verstoord.

Hoe kun je vandaag de dag medewerkers motiveren na COVID-19? Een gemotiveerde medewerker is een gelukkige medewerker en dus productief. Het bevorderen van welzijn op het werk zou een prioriteit moeten zijn. Iedereen heeft er baat bij.

Dus, hoe motiveer je medewerkers? Hoe vind je middelen om talenten te behouden en bedrijfsprestaties te verbeteren? Hier zijn enkele suggesties.

 

Individuele aandacht

Om zich gemotiveerd te voelen na COVID-19 hebben medewerkers individuele aandacht nodig. Ze willen de aandacht van hun manager voelen, een persoonlijke aandacht. De behoeften van medewerkers binnen een bedrijf variëren van persoon tot persoon. Een medewerker aan het begin van zijn carrière heeft andere behoeften dan iemand die al verder gevorderd is.

Hoe motiveer je medewerkers met individuele aandacht?

Als manager kun je nadenken over de implementatie van “cafetariaplannen”. Een cafetariaplan biedt je medewerker een gepersonaliseerd salarispakket, zonder de salariskosten te verhogen. Een deel van het salaris is flexibel. De medewerker kiest zijn voorkeuren uit een lijst van voordelen die door het bedrijf zijn vastgesteld:

  • Extra vakantiedagen
  • Pensioensparen
  • Bedrijfsauto

Je medewerker stelt zijn pakket samen op basis van zijn voorkeuren en voelt daardoor sterke individuele aandacht, afgestemd op zijn behoeften. Aan de andere kant positioneert je bedrijf zich als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt.

 

Bedrijfsbetrokkenheid

Tijdens de COVID-19-pandemie werkten medewerkers geïsoleerd. Het gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf is soms vervaagd. Daarom is het belangrijk om een sterke bedrijfscultuur te herstellen.

Hoe motiveer je medewerkers met een sterke bedrijfscultuur?

  • Organiseer teambuilding om je teams te versterken
  • Stel werkgroepen (Task Forces) in die discussiëren over de behoeften van medewerkers
  • Betrek medewerkers bij besluitvorming

Doe een ronde om te kijken naar de behoeften van iedereen. Dit kan worden geconcretiseerd in de vorm van vragenlijsten of face-to-face-gesprekken. Je kunt ook elk kwartaal een enquête uitvoeren om de gemoedstoestand van je medewerkers te begrijpen.

Vragen die je aan je medewerkers kunt stellen:

  • Hoe verloopt de terugkeer naar het werk?
  • Waar sta je nu?
  • Hoe zie je de toekomst?
  • Waar heb je op dit moment behoefte aan?

Deze vragen helpen je de diepere behoeften van elk individu te peilen.

 

Thuiswerkbeleid

Met de versoepeling van de maatregelen hebben sommige bedrijven besloten om alle medewerkers weer op kantoor te laten werken. Mensen vertrekken. Ze willen niet langer bij bedrijven blijven die geen aantrekkelijk thuiswerkbeleid bieden. Minstens 2 dagen thuiswerken is vandaag de norm. Bedrijven die dit niet aanbieden, zullen hun teams ontmoedigen. Ze zullen hun personeel niet op de lange termijn behouden.

Hoe motiveer je medewerkers met een goed thuiswerkbeleid?

Begin met vertrouwen te geven. Voorheen werd gedacht dat als een medewerker van 9 tot 17 uur op kantoor was, zijn werk wel gedaan zou worden. De manager zag hem met zijn eigen ogen, zittend aan zijn bureau. Tegenwoordig bewegen we duidelijk naar resultaatgericht management. Voor een bepaalde functie moet je nadenken over de elementen waarmee je kunt bepalen dat de taak is voltooid. Het idee is om goed te werken aan de functieomschrijving en samen met je medewerker alles op te lijsten wat moet worden gedaan.

Denk er ook aan om flexibele werktijden in te voeren om je medewerkers te motiveren. Met dit thuiswerkbeleid heeft de medewerker, indien gewenst, de mogelijkheid om om 15.30 uur een pauze te nemen om zijn kinderen van school te halen, of om 30 minuten in het bos te wandelen tijdens de lunchpauze. De taak is voltooid. De medewerker is gelukkig. Iedereen wint.

 

Salaris

De salarissen stijgen op dit moment. De concurrentie op de markt is sterk. Sommige managers denken dat het salaris directe invloed heeft op de motivatie van het personeel. Dat is niet helemaal waar.

Onderzoeken tonen aan dat het salaris op zichzelf geen voldoende motivatie hefboom is. Een goed salaris kan de keuze voor een baan rechtvaardigen. Maar het garandeert niet het dagelijkse welzijn.

Daarentegen heeft eerlijke salarisgelijkheid wel invloed op de motivatie van de medewerker. Een medewerker die beseft dat zijn collega’s twee keer zoveel verdienen, ziet dit verschil als gebrek aan erkenning of onrechtvaardigheid. Het salaris kan dan een bron van onbehagen op het werk worden en directe invloed hebben op de motivatie van de medewerker en het behoud van talenten.

Hoe motiveer je medewerkers met salarisbeleid?

Om frustraties te voorkomen, luister naar je medewerker wanneer hij klaagt of onrechtvaardigheid ervaart op het gebied van salaris. Analyseer vervolgens het salarisniveau binnen je bedrijf. Tot slot, voer een kleine benchmark uit om te zien waar je bedrijf zich op de markt bevindt. Pas indien nodig aan.

 

Wil je verder gaan?