logo quality color

Motivatie: Een Handleiding

Retrouver sa motivation au travail

Tussen misvattingen en vage nieuwe concepten is de motivatie van werknemers kostbaarder dan ooit, wachtend om ontdekt te worden in een vijandige jungle. Vandaag, over de hele wereld, heeft één op de vijf werknemers geen interesse in hun werk en voelt bijna negen op de tien zich losgekoppeld van het bedrijfsleven. Welke benaderingen zouden moeten worden bevorderd om de motivatie van uw werknemers te versterken? Laten we nader bekijken.

Vroeger, tijdens het trillen van het tekenen van een vast contract, leefden we het goede leven. Het zekere leven, met bijna de eeuwige zekerheid van een goed salaris. En dat zou genoeg kunnen zijn voor de werknemer, vastklampend aan de Cartesiaanse rationaliteit die sinds de kindertijd was ingestampt: “Vind een goede, veilige baan die goed betaalt.”

Vandaag verandert het spel. Volledig. Welzijn is nu een belangrijke speler in bedrijven. Moe van een gefragmenteerd bestaan, werk aan de ene kant, privéleven aan de andere: werknemers van 2019 eisen meer flexibiliteit om deze twee aspecten van hun leven in evenwicht te brengen. Bovendien zijn betrokkenheid, vertrouwen, erkenning, training en een gevoel van verbondenheid allemaal elementen die een goede manager onvermijdelijk in overweging moet nemen om hun team te motiveren.

Studies zijn het erover eens: er zijn drie factoren die nooit verwaarloosd mogen worden bij het streven naar motivatie van werknemers in een bedrijf: erkenning (een gerecht dat het best warm en op elk moment geserveerd wordt, om veel burn-outs te vermijden), vertrouwen in het leiderschap en de mogelijkheid om binnen het bedrijf te groeien.

 

Geld, geld… Pizza of complimenten?

En wat betreft het salaris? Eerste veelvoorkomende misvatting: hoe beter betaald, hoe gemotiveerder. Fout. De psychologie heeft aangetoond dat salaris niet wordt beschouwd als een “beloning”, maar eerder als iets vanzelfsprekends. Compensatie is dus geen langetermijn-motivatiefactor. Integendeel, te veel materiële beloningen kunnen zelfs de prestaties van werknemers verminderen. In 2016 heeft Daniel Ariely, een expert in gedragseconomie, de wereld van HR gerevolutioneerd met… pizza! Werknemers werden beloond met een bonus van 25 euro, een persoonlijke lof-sms van hun baas, of een gratis pizza (die vakantiebonnen, maaltijdcheques of ziekteverzekering had kunnen zijn). Het resultaat? Na een dag vertoonde de groep werknemers die de pizza ontvingen de hoogste motivatie. Op de tweede plaats stond de prijzende sms van de baas en tenslotte… de bonus. Op de lange termijn, gedurende een week, hadden de sms-berichten van de baas het meest motiverende effect. Wees echter voorzichtig om de “geld” factor niet te negeren: te lage salarissen zullen altijd leiden tot stress, frustratie, betrokkenheidsverlies en dus… gebrek aan motivatie.

 

Geluk, boven alles

Een tevreden werknemer is 30% productiever. Aan de andere kant is iemand die neerslachtig is twee keer zo vatbaar voor ziekte, zes keer vaker afwezig en twee keer minder creatief dan anderen. Nog erger: ongeluk is besmettelijk. Pessimisme verspreidt zich als een virus. Volgens het meest recente onderzoek van Gallup naar werkplekken in 142 landen, getiteld “The State of the Global Workplace”, is een van de meest effectieve manieren om motivatie te vergroten het bevorderen van welzijn. Volgens de Actineo 2017 barometer zeggen 9 van de 10 werknemers dat ze meer gemotiveerd en efficiënt zijn in goed ingerichte ruimtes. Investeer daarom in “Office-Branding”: het creëren van een prettige en passende werkplek die overeenkomt met de identiteit van uw bedrijf (grafisch ontwerp, kleuren, enz.).

 

De Kracht van Geluid

Een groot kantoor vol met toetsenbordgetik, rinkelende telefoons en constant aanstaande tv’s zal uw werknemers niet noodzakelijk onderdompelen in eindeloze, productieve extase. Lawaai staat gelijk aan stress. En niets is meer contraproductief voor motivatie dan stress. Overweeg daarom om “stille kamers” in te richten, waar werknemers kunnen opladen, ontspannen en zich beter kunnen concentreren, en daardoor meer gemotiveerd en efficiënt worden. Omgekeerd kan muziek ook een effectief motivatiemiddel zijn, vooral voor het stimuleren van de verkoop. Het succes van een verkoper hangt af van hun houding: de sportwereld weet dit al lang – muziek verhoogt enthousiasme, energie en dynamiek.

 

Vaarwel starheid, welkom flexibiliteit

Wanneer mogelijk, bevrijd uw werknemers van strikte schema’s. Als een werknemer ’s ochtends de files kan vermijden of rustig zijn/haar kinderen naar school of de kinderopvang kan brengen/halen, zal hij/zij meer ontspannen en gemotiveerd zijn. Het is een feit: zelf werktijden kiezen is goed voor de moraal en de gezondheid (wat het ziekteverzuim verlaagt). Bovendien omarmen veel bedrijven “intrapreneurship” en besteden tussen 10 en 20% van de werktijd aan persoonlijke projecten. Het is geen toeval dat bedrijven die intrapreneurship bevorderen hun werknemers meer motiveren en het meest getalenteerde personeel behouden. Deze 20% “persoonlijke tijd” heeft zelfs geleid tot de creatie van Google’s meest populaire producten (Gmail, Adsense en Google News, …).

 

Pas de “52/17” Regel toe

Werknemers zijn productiever wanneer ze vaak pauzes nemen. Volgens “DeskTime” (een productiviteitsapp), zijn de meest presterende werknemers degenen die intensief werken gedurende 52 minuten, voordat ze een pauze van 17 minuten nemen om hun mindset volledig te veranderen en sterker terug te komen. Moedig werknemers aan om tijdens pauzes met elkaar te praten, banden op te bouwen, tafelvoetbal te spelen of een korte wandeling buiten te maken.

 

Ontsteek de Enthousiasme

Motiveren betekent betrekken. Integreer daarom uw werknemers in de bedrijfscultuur. In de Verenigde Staten heeft het bedrijf Zappos (een schoenenwinkel) dit goed begrepen. Ze bieden zelfs een bonus van €2000 aan werknemers die zich niet volledig met hun waarden identificeren, om hen aan te moedigen ontslag te nemen. Het idee is om alleen omringd te zijn door hyperbetrokken individuen die dus vanzelfsprekend meer gemotiveerd zullen zijn. Besteed aandacht aan “Team-Building”: picknicks, barbecues, escaperooms zullen de banden tussen werknemers en het management versterken. Sommige bedrijven installeren zelfs een gong om een “gedeelde traditie” te creëren: bij elk goed nieuws klinkt de gong en groeit het gevoel van verbondenheid.

 

Voeg Pit Toe aan Uitdagingen

Net zoals routine, doodt eenvoud de motivatie. Denk aan het Amerikaanse bedrijf P.Duff & Sons, dat in de jaren 1940 de eerste poedervormige cakemix lanceerde, waar alleen water aan toegevoegd hoefde te worden. Huisvrouwen (de doelgroep van het bedrijf) verwierpen het product en het flopte. Het was te eenvoudig en liet de gebruiker zich niet bekwaam voelen. Zodra het proces ingewikkelder werd gemaakt (door verse eieren toe te voegen), schoten de verkopen omhoog. Hetzelfde principe kan op werknemers worden toegepast: het geven van nieuwe, complexere taken en meer verantwoordelijkheden verhoogt hun vertrouwen en motivatie. Betrokken werknemers investeren 57% meer inspanning in hun werk, volgens PWC (https://www.pwc.com/us/en/about-us/corporate-responsibility/assets/pwc-employee-engagement.pdf).

 

De Kracht van Vrouwen

De kwaliteit van de werkplek verbetert wanneer vrouwen deel uitmaken van het management. Gemiddeld zijn werknemers enthousiaster en gemotiveerder als een vrouw hun directe leidinggevende is. Over het algemeen stimuleren vrouwen hun collega’s meer en waarderen ze hun werk beter. Genderloon-gelijkheid is ook een uiterst effectieve stimulerende factor die niet over het hoofd mag worden gezien. Gebalanceerde compensatie creëert een kalme, verenigende en stimulerende omgeving, wat ook nieuwe talenten aantrekt. Tegenwoordig is 60% van de afgestudeerden met een masterdiploma vrouw. Het verbeteren van gendergelijkheid trekt dus gegarandeerd meer jonge talenten aan.

Een studie van “Credit Suisse” (http://www.calstrs.com/sites/main/files/file-attachments/csri_gender_diversity_and_corporate_performance.pdf)  toont een duidelijk verband aan tussen een werkomgeving waarin pariteit wordt gerespecteerd en verbeterde prestaties. Als kers op de taart verdienen bedrijven met meer dan 10% vrouwen onder hun leiders, gemiddeld 41% meer dan anderen  (https://www.huffpost.com/entry/gender-diversity-business-study_n_5945312?guccounter=1).

 

Er zijn dus veel manieren om werknemers te motiveren, dus aan u de keuze!