logo quality color

10 Tips voor Succesvol Werken op Afstand

Femme travaillant depuis chez elle

 

De Covid-19 pandemie heeft Belgische werknemers – vast thuis – gedwongen om hun manier van werken volledig te heroverwegen. Maar hoe kun je effectief zijn tijdens het werken vanuit huis? Hoe behoud je motivatie? Hoe optimaliseer je remote werk? Hier zijn 10 tips voor het beheersen van remote werk.

Vanuit huis werken… Wie heeft er niet van gedroomd?

Lange tijd was remote werk een verre fantasie, bijna onvoorstelbaar. Vandaag is het echter realiteit geworden. Met de wereldwijde pandemie is remote werk wijdverbreid geworden: de droom is werkelijkheid geworden.

Maar remote werk heeft ook uitdagingen. Het brengt ook verschillende aanzienlijke uitdagingen met zich mee: isolatie, verlies van motivatie, afleidingen, gebrek aan efficiëntie… Remote werk vereist veel organisatie en zelfdiscipline van de werknemer.

Hier zijn 10 tips voor beter remote werk.

 

Tip 1: Stel een ochtend- en avondroutine in voor remote werk

Het instellen van een routine is het eerste advies voor succesvol remote werk. Een ritueel helpt om de dag gemakkelijker te beginnen en deze op een rustige manier af te sluiten. Dit is vooral waar wanneer je vanuit huis werkt, waar de grenzen tussen privé- en professioneel leven vaag zijn.

Maar wat voor soort routine moet je instellen? ’s Ochtends moedigen productiviteitsexperts aan om op vaste tijden op te staan, te mediteren, te genieten van een gezond en uitgebalanceerd ontbijt en/of te genieten van een goede kop koffie om je hoofd helder te krijgen.

’s Avonds kun je ontspannen door een wandeling te maken of wat rek- en strekoefeningen te doen. Een uur voordat je naar bed gaat je schermen uitzetten helpt ook de slaapkwaliteit te verbeteren en de volgende dag goed te beginnen.

 

Tip 2: Kleed je alsof je naar kantoor gaat

Bij remote werk is de verleiding groot om de moeite van het aankleden opzij te zetten. Ver weg van beperkingen en sociale normen, verleidt het werken vanuit huis sommigen om zich te laten gaan, de dag in loungewear door te brengen… of zelfs in pyjama.

“Aankleden voor wie? Hoe dan ook, niemand zal me zien!”

Ons advies voor remote werk: kleed je alsof je naar kantoor gaat. Aankleden zorgt ervoor dat de hersenen een nieuwe dynamiek starten, dat je je zelfverzekerder voelt en je positie bevestigt, waardoor de prestaties worden gestimuleerd.

 

Tip 3: Richt een werkplek in

Een derde tip voor remote werk? Wijs een specifieke werkplek aan. Indien mogelijk, niet in de woonkamer. Het is ideaal om een bureau op te zetten, weg van lawaai en familiare gewoontes, om een echte scheiding te creëren. Plaats je bureau in een rustige en goed verlichte ruimte, weg van de televisie om verleidingen te vermijden.

De keuze van de dominante kleur van de werkplek is ook belangrijk:

  • Geel versterkt creativiteit
  • Paars bevordert concentratie
  • Blauw heeft een kalmerend effect

Kies de tint die overeenkomt met je voorkeuren en je werkplek aangenaam maakt.

Bewaar ook alle benodigde gereedschappen en documenten (pen, notitieblok, rekenmachine, enz.) dichtbij je bureau en voeg een plant of een mooie lijst toe aan je nieuwe ruimte.

 

Tip 4: Stel een schema in en houd je eraan

Voor succesvol remote werk moet de werkorganisatie gepland worden. Bepaal een vaste tijd om te beginnen met werken en een andere om je werkdag af te sluiten.

Remote werk biedt ongeëvenaarde vrijheid en flexibiliteit. Je kunt je werktijden bepalen op basis van je piekmomenten van productiviteit. Ben je ’s avonds productiever? Overdag? Remote werk stelt je in staat om je aan te passen aan je eigen ritme.

Enkele algemene tips voor het organiseren van je werktijd en effectief remote werk:

  • Stel een wekelijkse en dagelijkse to-do-lijst op
  • Voer taken uit die meer concentratie vereisen tijdens je piekmomenten van productiviteit
  • Bepaal een tijd waarop je stopt met werken

Faire un planning pour être productif

Tip 5: Beheers computertools

Slack, Teams, Zoom, WhatsApp, Trello, Evernote… Voorzie jezelf van de beste tools en maak je vertrouwd met informatietechnologieën om effectief vanuit huis te werken en samen te werken met je collega’s, zelfs op afstand. Deze digitale tools maken remote werk gemakkelijker en helpen bij het volgen van projecten, het verbeteren van de productiviteit en het gemakkelijker communiceren met collega’s.

 

Tip 6: Stel regels op met familieleden

Laten we eerlijk zijn: een professionele activiteit thuis behouden terwijl je voor kinderen zorgt, is niet eenvoudig. Vooral als ze jong zijn. Een tip voor remote werk: elimineer tijdrovende taken. Met kinderen thuis heb je minder tijd om je te concentreren. Het is tijd om onnodige taken te schrappen en taken die geautomatiseerd kunnen worden te automatiseren.

Als het haalbaar is, kun je ook 1 tot 2 uur voor je kind opstaan om noodgevallen op te vangen en de dag te plannen.

Sommige inventieve gezinnen stellen quarantaine-overeenkomsten op met hun kinderen: “Het is verboden om de ouders voor 7:30 uur wakker te maken”, “De kinderen mogen de lichten niet uitschakelen voor 20:30 uur”, “Laat de ouder die thuis werkt werken”, “Elk kind heeft recht op een (niet al te grote) gril per dag.”

Een overeenkomst om aan te passen aan je gezin en je behoeften.

 

Tip 7: Let op je werkhouding

Nog een tip voor remote werk en verhoogde productiviteit: zit goed op je stoel en neem een ergonomische houding aan. Je brengt veel tijd door achter je computer? Ergonomie is belangrijk om musculoskeletale aandoeningen (MSA’s) te voorkomen: rugpijn, tendinitis, hernia, tintelingen, krampen, beperkte gewrichtsmobiliteit, enz. Het menselijk lichaam is niet ontworpen om voortdurend stil te zitten.

Enkele ideeën om de ideale werkhouding te vinden voor thuiswerk:

  • Het scherm staat op ooghoogte (50 tot 70 cm)
  • Schouders zijn ontspannen
  • Benen staan in een hoek van 90 graden
  • Pols is niet gebogen
  • Rug wordt ondersteund door een rugleuning (bij voorkeur met armleuningen)

Ne pas adopter une mauvaise posture de travail

Tip 8: Onderhoud teamcohesie

Het is niet altijd gemakkelijk voor remote werkers om teamcohesie te behouden en contact te houden met collega’s wanneer ze niet meer naar kantoor of een coworkingruimte gaan. Isolatie kan de werkrelatie verzwakken.

Gelukkig kunnen enkele eenvoudige trucs worden toegepast om de banden te versterken en teams te motiveren: houd videoconferenties, organiseer remote teambuilding-activiteiten, plan gezamenlijke koffiepauzes, organiseer virtuele borrels of maak een WhatsApp-groep voor het bedrijf.

 

Tip 9: Neem pauzes

Om productief en efficiënt te blijven werken, creëer een rustgebied in huis en houd pauzetijden aan. Kansen om te sporten, te mediteren of gewoon je benen te strekken. Sommige tijdsbeheertechnieken (zoals de Pomodoro-techniek, bijvoorbeeld) helpen om regelmatig pauzes te nemen om mentale behendigheid te bevorderen en het geheugen te versterken.

 

Tip 10: Vind een balans tussen privé- en professioneel leven

Een van de belangrijkste uitdagingen van remote werk is het vinden van een balans en het verzoenen van privé- en professioneel leven. Remote werk vervaagt de grenzen tussen deze twee gebieden.

Enkele tips voor beter remote werk en het bereiken van een balans:

  • Stel duidelijke grenzen vast
  • Bepaal prioriteiten
  • Slaap voldoende
  • Reserveer wat vrije tijd
  • Creëer een ergonomische en geïsoleerde werkplek
  • Ontspan tijdens de lunchpauze

 

Ter conclusie: welke tips voor remote werk?

Werken vanuit huis heeft voordelen: flexibiliteit, vrijheid, kostenbesparingen. Maar dat niet alleen. Remote werk brengt ook diepgaande veranderingen met zich mee en presenteert grote uitdagingen voor werknemers: isolatie, afleidingen, moeilijke supervisie door werkgevers, moeilijkheden bij het balanceren van werk en privéleven. Gelukkig kan remote werk ook soepel verlopen en een echte kans zijn voor remote werkers door nieuwe gewoonten aan te nemen, werkschema’s aan te passen en kinderen en partners goed te informeren.