logo quality color

Onze beheer van uw webinar opleiding

Wat is een webinar?

Een webinar, een samentrekking van “web” en “seminar”, is een online conferentie waaraan internetgebruikers op afstand kunnen deelnemen. Ze schrijven zich online in via een formulier dat hen aanmeldt voor de sessie. Er zijn geen specifieke regels voor het onderwerp van een webinar. Het kan bijvoorbeeld gaan over een “hot” onderwerp dat de actualiteit beslaat, de presentatie van een nieuwe dienst of een interview waarbij interactie met het publiek betrokken is. Deelnemers kunnen het webinar ook live of op een later tijdstip bekijken, afhankelijk van de beschikbaarheidsmodus die ze voor de conferentie hebben gekozen. Deze duren meestal tussen de 45 en 60 minuten.

 

Verschillende toepassingen van webinars

Wilt u een online conferentie organiseren? Er zijn verschillende tools beschikbaar om uw webinar uit te zenden en op de beste manier te organiseren. Hier zijn de belangrijkste tools op de markt die aan al uw behoeften kunnen voldoen. Deze lijst is uiteraard niet uitputtend.

Zoom: Dit is waarschijnlijk de meest populaire videoconferentie-applicatie van dit moment. Zoom heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen, vooral tijdens de periode van Covid-19 en verschillende lockdowns. De tool biedt tal van functies voor het organiseren van webinars, zoals het toevoegen van virtuele achtergronden, audiogeluidseffecten of het verwijderen van achtergrondgeluiden. Bovendien kan het een zeer groot publiek ontvangen, tot wel 50.000 luisteraars.

Teams: Een andere veelgebruikte samenwerkingsplatform sinds de wereldwijde pandemie. Teams is een andere grote speler in de sector. De applicatie maakt het mogelijk om interactieve evenementen te organiseren met een publiek van maximaal 1000 deelnemers. U kunt uw evenement live opzetten, bepalen wie aanwezig kan zijn en andere opties configureren.

LinkedIn: Dit is een sociaal netwerk voor professionals dat geen introductie behoeft. De functionaliteit om webinars te organiseren is minder bekend bij het grote publiek. U kunt uw sessie rechtstreeks op de startpagina van LinkedIn organiseren met de knop “Evenementen”. Vervolgens wordt u doorverwezen naar de beschrijving van het evenement en een formulier om te maken, evenals enkele andere criteria voor het webinar die u moet definiëren.

Facebook: Een iconisch sociaal netwerk dat altijd heeft weten te evolueren en zich in de loop der decennia heeft ontwikkeld. Nu biedt het ook de mogelijkheid om webinars te organiseren, een essentiële tool voor kleine en middelgrote bedrijven. Dit wordt een “Facebook Live” genoemd. Het kan tot 4 uur duren, hoewel het verstandiger is om kortere sessies te organiseren.

 

Hoe zorgt u voor een succesvol verloop van een webinar?

Om een evenement zoals een online conferentie op te zetten en vooral tot een goed einde te brengen, is het essentieel om bepaalde stappen te volgen en de juiste keuzes te maken. Hier zijn enkele stappen en richtlijnen die we aanbevelen om uw webinar tot een succes te maken.

De keuze van het platform voor online conferenties

Zoals we hebben gezien, zijn er veel tools beschikbaar om online conferenties op te zetten. Applicaties of sociale netwerken zoals Teams, Facebook, Zoom, Skype of LinkedIn bieden deze functionaliteit. U moet dus de verschillende beperkingen met betrekking tot uw evenement bestuderen, met name wat betreft het publieksbereik, om uw keuze goed te kunnen maken.

De voorbereiding van het webinar

Welke tool u ook kiest voor het organiseren van uw online conferentie, u moet een volledige beschrijving ervan invullen voordat u deze aanmeldt voor inschrijvingen. Dit omvat specifieke informatie over het onderwerp van uw webinar, de duur en het aantal deelnemers. Wat betreft de deelnemers, zij moeten hun contactgegevens verstrekken. Denk er ook aan om uw evenement te promoten om prospects aan te moedigen deel te nemen. Dit kan via sociale media, op uw website of via een e-mailcampagne, die uw prospects rechtstreeks naar de link van uw webinar zal leiden.

Het verloop en de resultaten

ijdens uw webinar is het belangrijk om een zo levendig en interactief mogelijke conferentie te houden. Dit is niet alleen om de interesse van de deelnemers te wekken, maar ook om uitwisselingen en interacties te bevorderen. U kunt er ook voor kiezen om een medepresentator te hebben om uw evenement nog levendiger te maken. De meeste toegewijde platforms bieden veel opties waarmee u verschillende criteria voor uw evenement kunt configureren. Daarna is het belangrijk om de conversieratio voor zowel de live-uitzending als de beschikbare opname op een speciale webinarpagina te meten. Deelnemers hebben namelijk ook toegang tot de replay van het evenement, die ook beschikbaar is in de e-mail die ze na hun inschrijving ontvangen. Tijdens uw training met ons Quality Training-organisatie zullen we dit allemaal samen onderzoeken en u de beste tips geven om uw webinar tot een succes te maken

Aankomende opleidingen

Deze opleidingen zijn binnenkort beschikbaar op inter-company basis, maar we organiseren ze ook graag bij u op locatie, aangepast aan de behoeften van uw bedrijf!

Neem contact met ons op via onze website, per e-mail of per telefoon +32 476 62 99 11 als je meer informatie wilt.

De analyse van je behoeften is gratis!

U bent misschien ook geïnteresseerd in

Wilt u uw teams trainen? 

Onze opleidingen zijn beschikbaar in België: in Brussel, Wallonië of Vlaanderen, maar ook in Frankrijk.
Formation Word Belgique

Neem contact op met Quality Training