Welke methode(s) te kiezen om ervoor te zorgen dat de training echt effectief is?

Formation bureautique

Welke methode(s) te kiezen om ervoor te zorgen dat de training echt effectief is?

Bedrijven worden geconfronteerd met verschillende trainingsvereisten (timing, mobiliteit, budget, diverse verwachtingen van deelnemers, enzovoort) en het is cruciaal om te kiezen voor de juiste trainingsmethode(s) om een echt effect te garanderen en bijgevolg een return on investment te behalen.

Of het nu gaat om geplande trainingen in het interne catalogus of om aangepaste trainingen (In Company), ons streven is om de beste methode voor te stellen op basis van het doelpubliek, het onderwerp en de trainingsdoelstellingen.

Laten we creatief, attent, flexibel en innovatief zijn om een gegarandeerde return on investment te bereiken en de motivatie van elke werknemer op hun trainingsreis te waarborgen!

 

Belangrijke Elementen

  1. Analyse van behoeften en verwachtingen van deelnemers via een voorbereidende vergadering met de projectmanager, evenals de implementatie en consolidatie van online formulieren die naar elke deelnemer worden gestuurd. Deze stap maakt een duidelijke definitie van verwachtingen en het niveau van ervaring van de deelnemers mogelijk, gevolgd door de creatie van homogene groepen, een essentiële voorwaarde voor het succes van een sessie. Het betrekt ook elke werknemer bij hun training.
  2. Daarna is de keuze van de trainingsmethode cruciaal

 

E-Learning

E-Learning stelt deelnemers in staat om op hun eigen tempo te trainen, waar en wanneer ze maar willen, en stelt hen ook in staat om zelfevaluatie te doen tijdens en na hun trainingsreis. Hun leertraject is altijd beschikbaar.

 

Blended Learning

Blended Learning is een combinatie van E-Learning en in-person training (een trainer aanwezig in de zaal). Deze methode stelt deelnemers in staat om flexibel en op hun eigen tempo te trainen, terwijl ze profiteren van begeleiding van een trainer voor eventuele vragen.

 

Webinar

Een webinar bestaat uit een korte, gerichte en praktische training die zich richt op een specifiek onderwerp. Deelnemers verbinden zich met een virtuele ruimte en volgen de sessie gedurende een uur/uur en een half. Het omvat een evenwichtige mix van theorie, praktijk en interacties met de trainer.

Voordelen van webinars zijn talrijk:

  • Geen reizen nodig
  • Flexibiliteit voor deelnemers in verschillende steden/landen
  • Mogelijkheid om 50 werknemers (of meer) per sessie in te schrijven
  • Korte, gerichte, praktische format
  • Opname van het webinar gratis beschikbaar de volgende dag

 

Gepersonaliseerde Video’s (of Micro Learning)

Gepersonaliseerde video’s leggen een onderwerp op een duidelijke en visuele manier uit in een korte tijd, wat veel langer zou duren om te behandelen in een persoonlijke setting, bijvoorbeeld. Een voordeel van deze methode is de overdraagbaarheid van de training. Een aangepaste video kan beschikbaar worden gesteld aan alle werknemers, waar ze ook zijn in België of de wereld.

 

Omgekeerd Klaslokaal

Deze methode betrekt deelnemers vóór de training en maakt een gerichte sessie mogelijk die zich richt op de essentie. Deelnemers ontvangen documentatie en/of video’s om door te nemen vóór de sessie, waardoor hun begrip van het onderwerp wordt verzekerd en de training zich kan richten op praktische toepassing.

Deze methode zorgt voor optimale betrokkenheid van deelnemers en optimalisatie van trainingstijd.

 

En In-Person?

Al deze trainingsmethoden zijn effectief wanneer ze gecombineerd worden met een persoonlijke sessie. Bijvoorbeeld, het wordt aangeraden om een in-person training aan te vullen met video’s vóór of na de sessie om het geheugen van deelnemers te versterken en aanvullende tips te bieden met betrekking tot het onderwerp.

Andere voorbeelden zijn het plannen van een webinar om de voortgang van deelnemers enkele weken na de training te beoordelen, of het aanbieden van aanvullende E-Learning naast persoonlijke sessies.

De mogelijkheden zijn talrijk en afgestemd op de leerdoelen van elk bedrijf!

 

Na de Training

Het blijft essentieel om deelnemers te ondersteunen door ondersteuning/helpdesk op te nemen in de sessie, zodat ze op elk moment vragen kunnen stellen en hun leren kunnen voortzetten.

Het ultieme doel is om medewerkers te motiveren door hen vanaf het begin van het project te betrekken bij hun training en effectieve, plezierige en gepersonaliseerde methoden aan te bieden, terwijl ze hen begeleiden. Deze winnende combinatie garandeert ook een return on investment!