Gamificatie in het Bedrijfsleven: De Kracht van Spel

Wat is gamificatie? Hoe werkt het? En wat zijn de beste praktijken om een succesvolle gamificatiestrategie op de werkvloer te implementeren? We behandelen deze vragen in dit artikel.

Door de geschiedenis heen hebben mensen genoten van het spelen van spelletjes. De oorsprong van de jojo gaat verloren in de nevelen der tijd. Tolletjes bestonden al in de oudheid.

Mensen hebben van nature een neiging tot spelen. Ze vinden het leuk om zich bezig te houden met “doen alsof” activiteiten. Via het spelen stellen ze zichzelf uitdagingen, vergelijken ze hun vaardigheden met anderen en voelen ze zich betrokken. Spellen roepen plezier, verlangen en aandacht op.

Het bedrijfsleven heeft deze neiging erkend en zet deze nu in om teams te managen. Dit wordt “gamificatie” genoemd.

 

Definitie: Wat is Gamificatie?

Gamificatie op de werkvloer verwijst naar een nieuwe managementtechniek. Het is een innovatieve manier om teams te beheren en een prettige werkomgeving te creëren. Deze strategie bevordert leren, verbetert samenwerking en stimuleert de prestaties van medewerkers binnen een bedrijf. Gamificatie maakt een bedrijf aantrekkelijker voor potentiële kandidaten.

 

Hoe Werkt Gamificatie?

Maar hoe werkt gamificatie praktisch?

Gamificatie maakt gebruik van de mechanismen van spellen om taken en acties leuker te maken. Het past motiverende technieken uit spellen (waaronder videogames) toe op een niet-speelse context: werk.

Medewerkers worden uitgedaagd, beloond en verdienen punten terwijl ze deelnemen aan competitie. Hiermee verbeteren ze niet alleen hun eigen prestaties, maar ook die van het bedrijf.

Door een recreatief element toe te voegen aan “serieuze” activiteiten, moedigt het bedrijf zijn medewerkers aan om positief deel te nemen aan een taak en/of uit te blinken in zakelijke uitdagingen.

 

De Verschillende Stadia van Gamificatie

Zoals u heeft begrepen, gebruikt een gamificatiestrategie de mechanismen van spellen om medewerkers aan te moedigen actief deel te nemen aan een activiteit:

  • Stel specifieke doelen om een missie te voltooien.
  • Beloont medewerkers voor elke voltooide taak.
  • Stimuleer via competitie: daag medewerkers uit door te focussen op een cultuur van scores, organiseer uitdagingen tussen collega’s, implementeer ranglijsten.
  • Bevorder teamwerk en samenwerking.
  • Wijs statussen toe op basis van niveaus of gebruiksduur: deze statussen verhogen de status van de medewerker in de ogen van anderen.
  • Ken punten toe.
  • Voorzie real-time feedback.

 

Welke Sectoren worden Beïnvloed door Gamificatie?

Alle vakgebieden kunnen worden beïnvloed door gamificatie. De gezondheidszorg maakt gebruik van gamificatie. Ook luchtvaartmaatschappijen, telecommunicatiebedrijven en kledingmerken passen het toe. Er zijn feitelijk geen grenzen.

In een gamificatiestrategie kunnen training en leren bijvoorbeeld benaderd worden via quizzen, e-learning of serieuze spellen.

In een zakelijke context stelt het introduceren van speelse activiteiten de marketingafdeling in staat om klantbetrokkenheid en loyaliteit te vergroten, HR om het bedrijf aantrekkelijker te maken, en de verkoopafdeling om verkoopmedewerkers aan te sporen beter te presteren.

 

Conclusie

Gamificatie is een innovatieve vorm van management. Wanneer het wordt toegepast in de zakelijke context, stelt het medewerkers in staat om hun eigenwaarde te vergroten, sociale verbindingen te bevorderen en een gevoel van voldoening te ervaren.

Gamificatie plaatst mensen centraal in het bedrijf. Het biedt een plezierigere ervaring en helpt individuen bij het voltooien van taken waar ze in een andere context wellicht tegenzin tegen hadden gehad.