Employee advocacy : Wat Is Het?

 

Employee advocacy

 

Ben je op zoek om een inbound marketingstrategie te ontwikkelen en meer authenticiteit naar het internet te brengen via je content? Een employer advocacy programma is een uitstekende hefboom om dit te bereiken. Het is een tool die je direct aan je communicatiestrategie moet toevoegen. Hier is een uitleg.

Bijna al je medewerkers zijn aanwezig op sociale media. Ze delen foto’s van hun laatste vakanties op Facebook, maken sfeerbeelden op Pinterest en breiden hun netwerk uit op LinkedIn. Maar weet je hoeveel medewerkers de content van je merk delen? Waarschijnlijk niet veel. Wat als het tijd is om je medewerkers om te vormen tot merkambassadeurs? Het is momenteel een zeer populaire strategie. Het stelt je in staat om de waarden van het bedrijf over te brengen en nieuwe prospects aan te trekken zonder de noodzaak voor directe benadering.

In dit artikel leggen we alles uit over employer advocacy.

 

Definitie van Employer Advocacy

Een employer advocacy programma is een merkambassadeur programma. Het is een digitale communicatietool die deel uitmaakt van het communicatieplan van het bedrijf. De term “employer advocacy” komt rechtstreeks uit de marketingjargon. Het verwijst naar een bewustmakingsprogramma voor medewerkers. Dit programma heeft als doel:

  • Het omvormen van medewerkers van een bedrijf tot betrokken en enthousiaste merkambassadeurs
  • Het begeleiden van medewerkers bij het gebruik van sociale media door hen tips en beste praktijken te geven

Hoe?

Door berichten te delen, opnieuw te plaatsen, leuk te vinden of te retweeten die door het bedrijf zijn gemaakt op verschillende communicatieplatforms. Dit omvat ook hun eigen sociale media. Het kan gaan om berichten op LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram of YouTube, bijvoorbeeld, evenals andere inhoudsformaten zoals :

  • whitepapers,
  • bedrijfsnieuws,
  • blogartikelen en
  • klantgetuigenissen.

 

Voordelen van een Merkambassadeur Programma:

Het implementeren van een employer advocacy programma is een echte digitale trend. Deze praktijk biedt tal van voordelen, zoals:

  • Verhoogde zichtbaarheid en geloofwaardigheid voor het bedrijf
  • Verbeterde reputatie en merkimago
  • Een zeer effectieve tool in tijden van communicatiecrisis
  • Een zegen voor de afdeling HR, mede dankzij verminderde kosten voor werving via sociale media

 

Waarom een Employer Advocacy Programma Implementeren?

Het creëren van een merkambassadeur programma (of “employer advocacy”) is een positieve managementtechniek. Het helpt om de bedrijfscultuur te ontwikkelen. Tijdens crisistijden kunnen medewerkers bijvoorbeeld het bedrijf verdedigen op hun persoonlijke sociale accounts en effectief boodschappen overbrengen naar hun kringen.

Employer advocacy voegt waarde toe aan het bedrijf. Bovendien zoeken consumenten tegenwoordig authenticiteit. Inhoud wordt acht keer betrouwbaarder beschouwd wanneer deze wordt gedeeld door een medewerker in plaats van het bedrijf zelf. Het doel van een merkambassadeur programma is om de communicatie van het merk menselijker te maken. Aangezien consumenten meer aangetrokken worden door authentieke bedrijven, zullen ze waarschijnlijker gecreëerde inhoud delen. Onvermijdelijk zullen deze gedeelde inhoud zorgen voor meer verkeer en conversies, wat leidt tot meer zichtbaarheid voor het bedrijf. Een employer advocacy programma promoot dus het merk bij potentiële klanten en bevordert de loyaliteit van medewerkers.

 

Waarom Vinden Medewerkers Dit Programma Leuk?

Medewerkers vinden het leuk om ambassadeurs te zijn voor hun bedrijf. Ze zijn trots om hun mening te uiten en het gevoel te hebben dat hun bijdragen ertoe doen. Ze willen deel uitmaken van een betekenisvol project. Bovendien versterkt het delen van zeer kwalitatieve inhoud op hun persoonlijke sociale netwerken hun persoonlijke branding.

Equipe d'ambassadeurs heureux pour une entreprise

4 Tips om Medewerkers aan te Moedigen Merkambassadeurs te Worden:

Maar hoe kun je een employer advocacy programma implementeren? Hier zijn 4 tips om medewerkers aan te moedigen merkambassadeurs te worden en autonoom over het bedrijf te praten op sociale media.

 

Train Nieuwe Medewerkers in het Gebruik van Sociale Media:

Sommige medewerkers zijn bedreven met verschillende sociale media platforms, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommigen zijn nieuwkomers en hebben hulp nodig. Bied ze een handleiding aan voor het juiste gebruik van sociale media en geef mogelijk zelfs training in community management. Help ze om LinkedIn of Twitter correct te gebruiken, bijvoorbeeld, wat de twee meest professionele platforms zijn. Je kunt ze ook helpen hun profiel te optimaliseren door hun biografie bij te werken, hun ervaringen te vermelden en ze te helpen bij het kiezen van een geschikte profielfoto tijdens een fotoshoot.

 

Geef het Voorbeeld door Inhoud te Delen op Je Eigen Sociale Accounts:

Om medewerkers aan te moedigen merkambassadeurs te worden, moet de werkgever, manager of projectleider het goede voorbeeld geven door bedrijfsberichten te delen op hun eigen sociale media accounts.

 

Creëer Kwalitatieve Inhoud:

Om je employer advocacy programma te laten slagen, moet het bedrijf kwalitatieve inhoud creëren. Anders hebben medewerkers niets om te delen. Deze inhoud moet resoneren bij je medewerkers, anders voelen ze zich niet gemotiveerd om het te delen. Creëer inhoud die waarde toevoegt voor je doelgroep en je medewerkers. Ze moeten er trots op zijn om dergelijke inhoud te delen.

 

Doe Aan Contentcuratie:

Denk ook aan contentcuratie door externe inhoud

 

Conslusie

Ten slotte Employee advocacy is de kunst om medewerkers bij elkaar te brengen door hen de kans te geven digitale merkambassadeurs te worden. Het imago van het bedrijf wordt positief beïnvloed.

En dan, wie weet… Een employee advocacy-programma kan ervoor zorgen dat het bedrijf wordt opgemerkt door influencers die op hun beurt de content delen en de populariteit van het merk vertienvoudigen.

Wil je verder gaan? Hier zijn enkele andere artikelen waarin u mogelijk geïnteresseerd bent: