Gelukkiger, minder gestrest en productiever, werknemers die kiezen voor thuiswerken leveren ook een waardevolle dienst aan het bedrijf waar ze voor werken. Hoewel het met name aantrekkelijk is voor “Millennials,” zij die geboren zijn met een smartphone in de hand, is het waarschijnlijk geschikt voor iedereen die niet bang is voor het ontbreken van een gestructureerde omgeving en vaste schema’s.
#1 Het brengt geluk
Belgische telewerkers zijn huismussen. Volgens IFOP geeft 47% van hen de voorkeur aan hun eigen vertrouwde huis boven de bibliotheek, coworkingruimtes of zelfs cafés om hun werk te doen. Ah, het simpele genot van het fijnslijpen van Excel-spreadsheets op de bank in je sokken, in alle rust! Het kleine geluk om niet een uur lang voor de kast te staan waar – vreemd genoeg – altijd niets in hangt. Het plezier van het vermijden van files, openbaar vervoer en weersperikelen. Momenteel heeft in België 17% van de werknemers gekozen voor thuiswerken (vergeleken met 25% in Frankrijk), en dat is niet zonder reden: in een comfortabele en vertrouwde omgeving ervaren telewerkers minder stress, hebben ze minder last van burn-outs en nemen ze minder ziektedagen op dan degenen die vanuit een kantoor of een onpersoonlijke open ruimte werken. Met een betere balans tussen hun professionele en persoonlijke leven zijn telewerkers bovendien loyaler en dankbaarder voor hun bedrijf, wat resulteert in een lager verloop voor de werkgever.
#2 Het stimuleert de productiviteit
Een gelukkige telewerker is een gefocuste werknemer die gemiddeld 22% productiever is dan anderen: dit wordt bevestigd door een internationale studie uitgevoerd in 2018 (2). Op kantoor besteedt een werknemer 40% van zijn tijd… niet aan werken. Als hij thuis is, vermijdt de telewerker niet alleen het omgaan met het voortdurende gepiep van de printer die klaagt dat het papier op is, of het symfonie van rinkelende telefoons, maar hij ontsnapt ook aan een reeks andere afleidingen: de collega die de ene vraag na de andere stelt, de vergadering die een moment van inspiratie verstoort, en niet te vergeten de starheid van de werktijden – niet iedereen is op zijn best tussen 9:00 uur en 17:30 uur!
#3 Het bespaart geld voor iedereen
Voor een jong en/of klein bedrijf kan de huurkosten vaak een last zijn. Door werknemers de mogelijkheid te geven om op afstand te werken, verdwijnt de kostenpost “huur”: de besparingen op kantoorruimte kunnen oplopen tot wel 30%! Aan de kant van de telewerker wordt er bespaard op transportkosten. In combinatie met de voordelen van verminderd verzuim en verloop, evenals verhoogde productiviteit, profiteert iedereen hiervan. Daarnaast is het de moeite waard om op te merken dat telewerkers, wat mobiliteit en CO2-voetafdruk betreft, het woon-werkverkeer met 9% verminderen, wat bijvoorbeeld gelijk staat aan 12% minder afgelegde kilometers naar Brussel vanuit Vlaanderen of Wallonië.
#4 Het bevalt de Generatie Y
Tegenwoordig is het voor een bedrijf onmogelijk om de verwachtingen van de bekende “Generatie Y” te negeren, deze “digital natives,” jongeren die net zo comfortabel zijn op internet als in hun bad. Ze vertegenwoordigen momenteel 15% van de Europese bevolking en zijn in aantal groter dan de babyboomers. Volgens een enquête gepubliceerd door Polycom (3), omarmt 72% van de millennials thuiswerken, in vergelijking met 50% van degenen die 45 jaar en ouder zijn.
#5 Het is inclusiever
Thuiswerken stelt ook een scala aan professionals in staat die vanwege een handicap zijn uitgesloten van de arbeidsmarkt om hun vaardigheden te laten zien. Het is bijvoorbeeld moeilijk voor iemand die lijdt aan ernstige rugpijn als gevolg van spondylitis ankylopoetica om de hele dag aan zijn bureau te zitten. Ook voor iemand met beperkte mobiliteit kan het lastig zijn om te werken terwijl hij zijn rolstoel meeneemt, omdat niet alle locaties zijn aangepast. Een professional met specifieke behoeften zal blij zijn om zijn diensten aan te bieden vanuit het comfort van zijn eigen huis. Een teamlid met Asperger? Het is bijna onmogelijk voor te stellen in een traditionele werkomgeving. Maar als hem de mogelijkheid wordt geboden om te werken vanuit zijn rustige onderkomen, waar geen geluid zijn hypersensibele oren zal doorboren, zou hij wel eens de zeldzame vogel kunnen zijn die zijn bedrijf dat unieke voordeel geeft.
Bronnen:
- https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/chiffres_cles_teletravail.pdf
- JABRA 2018 Studie, uitgevoerd door Nigel Dunn.
- The Changing World of Work: 2017 Global Workforce Survey