Wanneer het effectief wordt gekweekt, stelt een werkgeversmerk een bedrijf in staat om een positief imago te ontwikkelen, nieuwe talenten aan te trekken en huidige werknemers te behouden. Maar hoe kun je een sterk werkgeversmerk ontwikkelen? Hier zijn enkele tips.
De afgelopen jaren is de term “werkgeversmerk” in ieders mond geweest. Grote bedrijven hebben dit omarmd: Louis Vuitton, Disneyland Parijs en zelfs Netflix.
Nu meer dan ooit worden bedrijven aangemoedigd om deze alomvattende aanpak te ontwikkelen om hun imago te verbeteren en nieuwe talenten aan te trekken.
Wat is een werkgeversmerk?
Maar eerst, hoe definiëren we een werkgeversmerk? Het werkgeversmerk is een concept dat eind jaren 90 is ontstaan en tussen 2010 en 2012 populair is geworden. Deze aanpak verwijst naar een reeks acties en marketinghefbomen die tot doel hebben om huidige werknemers te behouden en het bedrijf aantrekkelijk te maken voor toekomstige samenwerkers.
Deze strategie houdt in dat een bedrijf ervoor zorgt dat de medewerkers zich op hun gemak voelen in hun functie en binnen het bedrijf en dat ze willen blijven. Het werkgeversmerk is dus een echte reactie op de strijd om talent. Het omvat marketing- en communicatie-inspanningen om het bedrijf een sterk en impactvol imago te geven. Het omvat:
- De reputatie van het bedrijf
- De waarden van het bedrijf
- De organisatie
- Communicatie
- Het werven van nieuwe talenten
- Intern personeelsbeheer
Werkgeversmerk versus Merkimago
Het werkgeversmerk onderscheidt zich van het merkimago. Een sterk werkgeversmerk hebben, betekent een positief imago hebben als werkgever. Het merkimago daarentegen is de perceptie van het publiek over het merk. Een overtuigend werkgeversmerk kan dus het algehele merkimago van het bedrijf verbeteren.
Doelstellingen van het Werkgeversmerk
Het werkgeversmerk heeft tot doel om te werven, aan te nemen, te behouden en werknemers om te vormen tot ambassadeurs. Een sterk werkgeversmerk genereert betrokken en enthousiaste werknemers. Door de waarden te ontwikkelen en te communiceren naar zowel het publiek als de werknemers, verbetert het merk zijn imago en wordt het aantrekkelijk voor zijn medewerkers. Het zal talenten aantrekken.
Maar pas op, het gaat niet alleen om het ophouden van een façade! Werknemers, vooral de jonge Generatie Y-werknemers, zijn niet gemakkelijk voor de gek te houden. Ze willen substantie, niet alleen mooie woorden. Jonge werknemers willen zien dat het merk zijn waarden belichaamt. Ze zijn moeilijker te behouden, wat het belang benadrukt van een aantrekkelijk, dynamisch en authentiek imago, zowel extern als intern.
Het werkgeversmerk omvat:
- Extern bedrijfsimago
- Intern bedrijfsimago
- Merkidentiteit
- HR-beleid
Een sterk werkgeversmerk helpt de beste talenten werven
Zoals je hebt begrepen, richt het werkgeversmerk zich sterk op werving en aanname. Het doel is om de beste elementen aan te trekken en te behouden, om nieuwe talenten te ontdekken. Het werkgeversmerk is dus een verleidingsmiddel dat toekomstige kandidaten enthousiast maakt om zich bij het bedrijf aan te sluiten.
Strategieën voor een sterk Werkgeversmerk
Welke acties kunnen worden ondernomen om een sterk en impactvol werkgeversmerk te hebben? Het bedrijf moet aantonen dat het een goede werkgever is en zich onderscheidt van de concurrentie.
Het werkgeversmerk draait om drie stappen:
- Identificeer de waardepropositie die aan werknemers en toekomstige talenten wordt geboden.
- Communiceer de waardepropositie naar doelgroepen via mond-tot-mondreclame of traditionele marketingtools.
- Zorg ervoor dat het gedrag van het bedrijf consistent is: het werkgeversmerk levert goede resultaten op als de acties van het bedrijf in lijn zijn met de boodschap die het uitdraagt.
4 Ideeën voor het Ontwikkelen van Jouw Werkgeversmerk
Werk aan Je Waarden
Voor een sterk en impactvol werkgeversmerk moet het bedrijf zijn waarden benadrukken om kandidaten aan te trekken en zich te onderscheiden van concurrenten.
Investeer in Contentmarketing
Een goed werkgeversmerk vereist ook een effectieve online aanwezigheid: website, blog, vastgestelde visuele en redactionele richtlijnen, SEO en sociale media.
Ontwikkel een Ambassadeursprogramma
Een programma voor medewerkersbevordering is een merkambassadeursprogramma. Dit digitale communicatiemiddel maakt deel uit van het communicatieplan van het bedrijf en is zeer effectief voor het ontwikkelen van het werkgeversmerk.
Bevorder het Welzijn van Medewerkers
Welzijn op de werkplek is een echte factor voor productiviteit en het behoud van werknemers. Het helpt het bedrijf om zijn werkgeversmerk te cultiveren. Een comfortabele en esthetisch aangename werkruimte, goede relaties tussen collega’s en een attente hiërarchie dragen allemaal bij aan het stimuleren van de motivatie van werknemers en aan hun welzijn op het werk.
Tot Slot
Het werkgeversmerk is een alomvattende aanpak van het imago van het bedrijf die tot doel heeft werknemers aan te trekken, aan te nemen, te behouden en te koesteren. Dankzij een werkgeversmerkstrategie worden wervingsprocessen aanzienlijk vereenvoudigd en kost het minder voor het bedrijf. De beste talenten zijn al overtuigd van de meerwaarde van het bedrijf. Door je werkgeversmerk te ontwikkelen en potentiële kandidaten aan te trekken, kunnen verschillende technieken worden gebruikt door recruiters: een goede kwaliteit van werkplek bieden, werken aan de waarden van het bedrijf, bedrijfscultuur ontwikkelen, een gevoel van verbondenheid en een positief imago bevorderen. Het cultiveren van je werkgeversmerk stelt je in staat om een aantrekkelijke werkgever te worden, om het verloop te verminderen en zorg te dragen voor je menselijk kapitaal. Dus, ben je klaar om je merk te laten schitteren?